×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Sunday, 19 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
کهگیلویه بزرگ در دو راهی انتخاب علم و سنت!

یادداشت ارسالی مخاطبین الیمانیوز: مکتب اگزیستانسیالسم یکی از مکاتب مهم فلسفی قرن بیستم می باشد که اندیشمندان زیادی درباره اصول این مکتب فلسفی تئوری پردازی کردند.

از مولفه های کلیدی این مکتب توجه به مقوله آزدای انسان است در واقع مکتب اگزیستانسیالسم انسان را محکوم به آزادی می داند تا جایی که سارتر از بنیان گذاران این مکتب اعتقاد دارد بشر بدون هیچ دستاویزی، محکوم است که در هر لحظه بشریت را بسازد. با این رویکرد انسان­ها نه تنها آزادند بلکه محکوم به آزادی نیز هستند. انسان طبیعتاً‌ آزاد خلق می ­شود و باید این آزادی را حفظ کند.

در این مکتب داشتن آزادی برای انسان مسئولیت ایجاد می کند در واقع داشتن آزادی برای بشر همزمان با خود ایجاد مسئولیت نیز خواهد کرد و این نوع مسئولیت در برابر آزادی زمینه ساز ایجاد اضطراب وجودی در نوع بشر می شود. 

وقتی یک اگزیستانسیالیست می ­گوید انسان مسئول خودش است منظور او این نیست که او تنها مسئول فرد خودش است بلکه او مسئول همۀ انسان­هاست. 

پس از دیدگاه این مکتب انسان ها نه تنها آزاد می باشند بلکه در برابر آزادی خود نیز مسئول هستند.

مقوله انتخابات در حوزه کهگیلویه بزرگ را می توان از دیدگاه این مکتب بررسی کرد، انتخابات به عنوان یکی از ابزارهای دموکراسی نقش تعیین کننده ای در توسعه و رشد جوامع دارد.

کمتر از ۱۱ روز دیکر انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار می شود و صندلی بهارستان به یکی از کاندیدهای حوزه کهگیلویه بزرگ خواهد رسید. 

کهگیلویه بزرگ و شهرستان های آن از منطق محروم و کم برخوردار کشور می باشند که به نظر می رسد در چند دهه اخیر به خصوص با انتخاب هایی که مردم انجام دادند، نه تنها از محرومیت آنها کمتر نشد بلکه ما شاهد رشد قومیت گرایی و عصبیت محوری نیز هستیم.

از طرف دیگر در چند دهه اخیر نمایندگانی که مردم آنها را به مجلس فرستادند نه تنها با محورها توسعه و رشد آشنایی نداشته اند بلکه همین انتخاب های مردم زمینه ساز محرومیت بیشتر در بین این مناطق شده است.

در حال حاضر نیز کاندیدای شاخص و مطرحی در حوزه کهگیلویه بزرگ حضور دارند که در حال یارگیری و دادن وعده های مضاعف به مردم محروم می باشند.

برخی از این کاندیدا که سابقه مسئولیت کشوری (مژدهی پور) نمایندگی مجلس (سید محمد موحد، سید علی محمد بزرگواری) را دارند نیز در کارزار انتخاباتی حضور فعال دارند و با رویکردهای سنتی و محافظه کارانه به دنبال رای مردم می باشند.  

یک سوی دیگر کارزار انتخاباتی چهره علمی و آکادمیک می باشد که از زبان علم و اندیشه سخن می راند. (رضا دهبانی پور)

مردم کهگیلویه بزرگ آزداند که انتخاب کنند ولی باید بپذیرند که در برابر این آزادی مسئول اند، نه تنها مسئول در برابر خود و خانواده بلکه در برابر کل این حوزه انتخابی باید مسئول باشند.

اگر حوزه کهگیلویه بزرگ رشد و پشرفتی نداشت مردم نیز باید بپذیرند که بخش بزرگی از عدم تحقق رشد و توسعه ناشی از انتخاب های آنهاست پس آنها نیز در برابر این محرومیت مسئولند. 

مردم کهگیلویه بزرگ باید در این دوره نیز نتخاب کنند که آیا به رویکرد علمی رای خواهند دارد یا به تکرار محرومیت و عصبیت. 

مردم کهگیلویه بزرگ باید بین رویکرد علم که دهبانی پور پرچمدار آن است با رویکرد سنت که سایر رقبا هستند، دست به انتخاب بزنند. انتخاب آنها هم می تواند منجر به توسعه و هم می تواند تدوام محرومیت باشد.

 

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.