×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Sunday, 5 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
افزایش ۵۰ میلیاردی بار مالی با تغییر مسیر لوله تا بی اعتنایی میراث فرهنگی به نامه محرمانه دفتر رئیس جمهور

پروزه خط انتقال آب شرب و صنعتی از سد کوثر به شهرستان بهمئی در استان کهگیلویه و بویراحمد بخاطر  عدم پاسخ میراث فرهنگی استان خوزستان و معارضات محلی در یکی از روستاهای این استان، بیش از یک سال با تأخیر مواجه شد و هم اکنون با تغییر مسیر پروژه و تحمیل ۵۰ میلیارد تومان هزینه اضافی، پیشرفت فیزیکی ۷۸ درصدی دارد و احداث ۱۰ کیلومتر آن باقی مانده است.

به گزارش الیمانیوز مدیرعامل آب منطقه ای استان کهگیلویه و بویراحمد در گفتگو با کبنانیوز گفت: نیمی از این پروژه از استان خوزستان می گذرد و این یکی از معضلات موجود پروژه بوده است، یعنی با اداراتی از جمله منابع طبیعی، راه، امور اراضی، میراث فرهنگی، بخشداری که در استان کهگیلویه و بویراحمد ارتباط داریم، با همین ادارات در خوزستان هم باید ارتباط داشته باشیم.

چالش مجوز میراث فرهنگی از ابتدای پروژه آبرسانی لیکک

وی گفت: دو چالش داشتیم، بحث میراث فرهنگی، از روزی که این پروژه شروع شد میراث فرهنگی مجوز برای عبور دادن خط انتقال صادر نکرد، یکی دیگر از مشکلات، ایستگاه پمپاژی است که در استان خوزستان در روستایی به نام اسدآباد قرار می گیرد که معارضات مردمی و محلی داشت، در حالی که مجوز منابع طبیعی آن، اخذ شده است.

میرات فرهنگی جواب نامه محرمانه دفتر رئیس جمهور را پاسخ نداد

وی بیان کرد: همکاری ادارات استان خوزستان خوب بود و بوروکراسی کمتری دارند، اما چالش بزرگ ما برای این پروژه میراث فرهنگی است، بیش از یک سال است که دفتر رئیس جمهور،استاندار، وزیر نیرو، معاون اجرایی رئیس جمهور با وزارت میراث فرهنگی نامه محرمانه زده اند و میراث فرهنگی پاسخی نداد.

تغییر مسیر لوله باعث بار مالی ۵۰ میلیارد تومانی پروژه شد

وی تصریح کرد: ما مجبور شدیم که مسیر را تغییر دهیم، با وجود این وقفه پیشرفت فیزیکی پروژه از ۳۵ درصد به ۷۸ درصد رسیده است و اگر میراث فرهنگی همکاری می کرد پروژه الان بهره برداری می شد. منتها با وجود عدم همکاری میراث فرهنگی مسیر خط انتقال لوله تغییر کرد، قطر لوله، ضخامت و جنس لوله، ایستگاه های پمپاژ تغییر کردند و حدود ۵۰ میلیارد تومان به پروژه بار مالی اضافه شد.

مصلح بیان کرد: نکته این است که در همان مسیری که درخواست عبور دادیم، لوله های نفت منصور آباد به سمت گچساران عبور کرده اند، چاه های نفت در حال حفاری هستند، کارخانه سیمان بهبهان مصالح برای کارخانه سیمان بارگیری می کند.

 

لوله های آب شرب خطری ندارند
وی گفت: ما این را عنوان کردیم که لوله های آب شرب نه خطری دارند، نه احتمال انفجار دارند و هیچ مشکلی ندارند، حتی ما می توانیم انشعاب آب به قطعه باستانی میراث فرهنگی بدهیم. و با پهپاد و بالگرد مسیر را بصورت ژئوفیزیک اسکن می کنیم، اگر حتی یک موی باستانی هم در این مسیر باشد، شیء یا چیزی باشد کار انجام نمی دهیم، ناظر میراث فرهنگی نیز ۲۴ ساعته حضور داشته باشد و ما هزینه اش را پرداخت می کنیم.

مصلح بیان کرد: متأسفانه رئیس پژوهشگاه باستان شناسی کشور، مدیر پژهشگاه، معاون وزیر میراث فرهنگی، خود وزیر میراث فرهنگی، مدیرکل میراث فرهنگی استان خوزستان، مدیر میراث فرهنگی ارجان، از این منطقه بازدید کردند، اول توافق کردند و بعد دیگر خبری از توافق نبود، حتی بعد از یک سال و نیم جواب مکاتبات محرمانه دفتر رئیس جمهور را نیز ندادند.

۱۰ کیلومتر از پروژه باقی مانده است

وی بیان کرد: ما مسیر را تغییر دادیم، هزینه بالا رفت، ولی نخواستیم پروژه برای همیشه تعطیل شود، کار را ادامه دادیم، این مسیر ۶۰ کیلومتر خط انتقال دارد که ۵۰ کیلومتر آن انجام گرفته و ۱۰ کیلومتر باقی مانده نیز طراحی شده و عملیات اجرایی آن در حال شروع است.

مصلح بیان کرد: این پروژه ۶۰ کیلومتر خط انتقال آب و دو ایستگاه پمپاژ دارد، ۱۸ هزار متر مکعب مخزن دارد، در حال حاضر جمعیت بهمئی ۳۰ هزار نفر است و این پروژه تا جمعیت ۸۵ هزار نفر از جمعیت شهر و روستاهای بهمئی را تأمین آب می کند. همچنین ۳ میلیون متر مکعب آب برای واحدهای تولیدی و صنعتی انتقال می دهد، یعنی اینکه اگر در بهمئی ۳۰۰ واحد تولیدی و صنعتی احداث شود آب این واحدها تأمین شده است. هر واحد تولیدی اگر ۲۰ نفر اشتغال زایی کند، این پروژه ۶ هزار نفر اشتغال زایی را حمایت کند. تنها پروژه در سطح کشور است که هم آب شرب و هم آب صنعت انتقال می دهد.

تکمیل طرح آبرسانی از سد کوثر به شهر لیکک مرکز شهرستان بهمئی و روستاهای اطراف تنها پروژه تامین آب شرب است که سه میلیون متر مکعب برای صنعت نیز آب تامین می‌کند و با تکمیل این طرح آب ۳۰۰ واحد تولیدی تامین و از محل این واحدهای صنعتی در بخش‌های مختلف سه هزار نفر اشتغالزایی می شود.

این طرح سالانه هشت میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب آب برای شرب و صنعت تامین می کند و با بهره‌برداری کامل از این طرح بیش از ۹۰ درصد جمعیت شهرستان بهمئی از آب آشامیدنی پایدار و سالم بهره مند می شوند.

طرح آبرسانی به لیکک و روستاهای اطراف از سد کوثر نقش مهمی در رفع تنش آبی شهرستان نفت‌خیز بهمئی دارد و از مهمترین پروژه های مصوب سفر نخست رئیس جمهور به استان کهگیلویه وبویراحمد به شمار می رود که هم اکنون در مراحل پایانی بهره برداری است.

به دلیل عدم صدور مجوز میراث فرهنگی علی رغم تاکید رئیس جمهور، هیچ گونه مجوزی صادر نشده و تاکنون حتی پاسخ همان مکاتبات نیز داده نشده است./ کبنا نیوز

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.