×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۱ خرداد , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Tuesday, 21 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
انحصار جشنواره لیدوما توسط ممسنی و یاسوج/ سهم سایر ایلات صرفا تماشاچی!

به گزارش الیمانیوز هشتمین دوره جشنواره فرهنگی لیدوما دیروز ۲۳ تیرماه در سالن برج میلاد با حضور ایلات مختلف لر برگزار شد.

این جشنواره که از سال ۹۲ شروع به کار کرده است توانسته هر ساله در پایتخت کشور یک جشن فرهنگی بزرگ مختص قوم لر ترتیب دهد.

جدا از کمک های دولتی و غیر دولتی که به این جشنواره اختصاص داده می شود، بسیار از مردم به صورت داوطلبانه برای برگزاری چنین مراسمی کمک می کند تا هم ساعاتی در جمع هم تباران خود شاد باشند و هم اینکه باعث تقویت عناصر مثبت فرهنگی ایلی خود باشند.

علاوه بر این می توان گفت که چنین جشنواره هایی در دوران جدید هم باعث ایجاد همبستگی اجتماعی خواهند شد و هم به قول نظریه پردازن به عام شدن خاص (انعکاس فرهنگ و موسیقی محلی از یک مکان جغرافیای محدود به سطح گسترده و ملی) منجر می شود و شناخت فرهنگی از آن قوم نیز افزایش خواهد یافت.

هر چند برگزارکنندگان این جشنواره ادعا دارند که این جشن مختص همه اقوام ایران (لر زبان) می باشند ولی در عمل صرفاً بازتاب دهنده فرهنگ و موسیقی شهرستان ممسنی و همچنین یاسوج می باشد و فرهنگ بسیاری دیگر از ایلات کهگیلویه و بویراحمد در این جشنواره ملی نادیده گرفته می شود.

به نظر می رسد در چنین جشنوراه هایی باید برای هر ایل در استان کهگیلویه و بویراحمد یک برنامه ۵ دقیقه ای در نظر بگیرند که هم شناخت افراد از دیگر ایلات بیشتر شود هم اینکه جشنواره جامع و کامل باشد زیرا هر ایلی در استان کهگیلویه و بویراحمد علاوه بر اشتراکات زیاد زبانی و فرهنگی در برخی از موارد مانند موسیقی تفاوت هایی با همدیگر دارند که توجه به این تفاوت ها اساسی است.

بسیاری از منتقدین بر این باورند که اگر چنین جشنی صرفا مختص ممسنی می باشد برگزار کنندگان باید بر آن تاکید کنند ولی نباید به نام دو ایل خاص سایر ایلات به فراموشی سپرده شود.

به عنوان مثال نوع موسیقی در ایل بهمئی (گرمسیر و سردسیر) به دلیل فصول مشترکی که با خوزستان دارد کمی با سایر ایلات کهگیلویه و بویراحمد متفاوت است و به نظر توجه به این تفاوت باعث غنای جشنواره می شود.

 

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.