×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 26 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
سفرنامه بهمئی و لشکرکشی به طیّبی منتشر شد

به گزارش الیمانیوز، «سفرنامه بهمئی و لشکرکشی به طیّبی: گزارشی از تحولات کهگیلویه و بختیاری در جنگ اول جهانی ۱۹۱۶-۱۹۱۸» نوشته ادوارد ویلیام چارلز نوئل و ای. جی. بی. پیل به تازگی با ترجمه کاوه بیات در ۱۸۴ صفحه و بهای ۷۵ هزار تومان توسط نشر نامک منشر شده است.

این کتاب یک سفرنامه از کپتین نوئل افسر سیاسی بریتانیا به منطقه بَهمِئی و یک گزارش از لشکرکشی بر ضدّ ایل طیبی به قلم کپتین پیل، نایب کنسول بریتانیا در اهواز در سال‌های پایانی جنگ اول جهانی به انضمام مجموعه‌ای از اسناد و گزارش‌های دیگر در توضیح جوانبی چند از سیاست‌های دولت بریتانیا در قبال آن منطقه در سال‌های مورد بحث، بخش اصلی این مجموعه را تشکیل می‌دهد.

سرهنگ ادوارد ویلیام چارلز نوئل (زاده ۱۴ آوریل ۱۸۸۶ – درگذشته ۱۰ دسامبر ۱۹۷۴) افسر، دیپلمات و جاسوس بریتانیایی بود. او برادر بزرگ کاپیتان نوئل یک کوهنورد و فیلمساز انگلیسی بود که بیشتر به خاطر فیلم اکتشاف کوه اورست بریتانیا در سال ۱۹۲۴ در کنار جورج مالوری و اندرو ایروین شناخته شد. او در مدرسه خطابه، بیرمنگام و آکادمی نظامی سلطنتی، وولویچ تحصیل کرد. در ابتدا در توپخانه پادگان سلطنتی مأموریت یافت و در سال ۱۹۰۸ به ارتش هند منتقل شد.

او در سال ۱۹۱۵ به عنوان معاون کنسول اهواز در ایران و کنسول کرمان و بلوچستان ایران در سال ۱۹۲۹ منصوب شد. او به پیتر پولوفتسوف، ژنرال تزاری برای فرار از روسیه در سال ۱۹۱۸ کمک کرد. سپس نوئل در حین حمل اعزامی برای دانسترفورس، گروگان گرفته شد. توسط جنگلی ها در سال ۱۹۱۹. او در مراسم افتخارات سال نو ۱۹۱۸ همراه با نشان امپراتوری هند شد و در سال ۱۹۱۹ نشان خدمات برجسته را دریافت کرد. پس از جنگ جهانی اول، او از ایجاد کردستان مستقل حمایت کرد. و گشت و گذارهای زیادی در منطقه انجام داد و با اولاد بدرخان بیگ و شیخ عبیدالله روابط حسنه برقرار کرد.

او در سال ۱۹۱۹ نشان خدمات برجسته (D.S.O.) را دریافت کرد. او در سال ۱۹۲۴ مامور سیاسی آژانس کورم در فتا بود. او مأمور ساخت یک خانه استراحت در جنگل چاپری در پاراچنار شد. وی در سال ۱۹۲۹ کنسول در کرمان و بلوچستان فارس بود. وی در سال ۱۹۳۱ معاون کمیساریای دهرا اسماعیل خان بود. وی در سال ۱۹۳۳ مدیر بخش کشاورزی و متفقین استان های مرزی شمال غربی بود. وی در هند به درجه سپهبدی نائل آمد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.