×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 18 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
تغییر زمان کوچ؛ نسخه ای برای کمک به عشایر کهگیلویه و بویراحمد

به گزارش الیمانیوز برخی اهالی عشایرنشین گچساران و باشت با اشاره به اینکه حدود ۲ ماه است در این مناطق بارانی نباریده می گویند: خشکسالی آنچنان علوفه مناطق عشایری را خشک کرده که در برخی موارد علوفه چشم دام ها را کور کرده است.

عشایر سخت کوش می گویند که کمبود علوفه و آب منجر به کاهش شدید وزن و شیر دام هایشان شده و دامپروری در این شرایط درآمدشان را به شدت کاهش داده است.

دمای بالای هوای گچساران جمعیت ۲ هزار خانواری عشایر این شهرستان که هیچ وسیله خنک کننده ای ندارند را به ستوه آورده تا جایی که عده ای از آنان فرار را بر قرار ترجیح داده و شبانه دور از چشم ماموران منابع طبیعی اقدام به کوچ می کنند.

کمبود علوفه و آب

رئیس اداره امور عشایر گچساران گفت: با وجود تلاش های شبانه روزی انجام شده از سوی این اداره کمبود آب و علوفه زندگی عشایر این شهرستان را بسیار سخت کرده است.

علی عباس سعادت اظهار داشت:هم اکنون کار آبرسانی به مناطق عشایری گچساران با چهار دستگاه تانکر انجام می شود اما به دلیل فرسودگی تجهیزات مذکور، کار آبرسانی به کندی انجام می گیرد.

وی بیان کرد: چند ماه گذشته تاکنون همچنین یکهزار و ۳۰۰ تن علوفه دام در مناطق عشایری گچساران توزیع شده اما با توجه به جمعیت دام عشایر این شهرستان پاسخگوی نیاز اهالی نیست.

سعادت تاکید کرد: به دلیل گستره خشکسالی باید سهمیه خوراک دام عشایر گچساران حداقل چهار برابر میزان کنونی باشد.

تغییر زمان کوچ عشایر

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: گرمای شدید هوا، کمبود علوفه دام و آب در مناطق عشایری باعث شد تا ستاد کوچ زمان حرکت عشایر مناطق بسیار گرم استان مانند گچساران و بهمئی که پیش از این دهم اردیبهشت تعیین کرده بود را به بیست و پنجم فروردین تغییر دهد.

گودرز باقری فرد اظهار داشت:عشایر شهرستان های گچساران و بهمئی باید در میان بندهای معتدل تر توقف کنند به طوری که دهم اردیبهشت به مناطق ییلاقی برسند.

وی بیان کرد:از حرکت مناطق عشایری دیگر مانند باشت و دهدشت تا قبل از شروع اردیبهشت ماه به مناطق ییلاقی پیشگیری می شود.

باقری فرد با بیان به اینکه مراتع مناطق سردسیری کهگیلویه و بویراحمد تازه رویش کرده است و پشتوانه کافی ندارند، تصریح کرد: هیچ یک از عشایر تا دهم اردیبهشت حق ورود به مناطق ییلاقی را ندارند.

وی تاکید کرد:چرای دام در مناطق ییلاقی باعث از بین رفتن مراتع می شود به همین دلیل زمان ورود عشایر به مناطق سردسیری براساس تقویم سالیانه پانزدهم اردیبهشت است که البته براساس شرایط بارندگی تغییر می کند.

وی تاکید کرد:فرسایش خاک یکی دیگر از پیامدهای آسیب کوچ زودهنگام عشایر است که با لخت شدن مراتع از سبزه ،شرایط برای بروز سیل و شسته شدن خاک در بارندگی ها فراهم می شود.

برنامه ریزی برای تحقق کوچ به موقع

رییس اداره امور مراتع و بیابان منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت:۲۱ تیم ثابت و سیار برای پیشگیری از کوچ زودهنگام عشایر به مناطق ییلاقی در گلوگاه های استان مستقر شده اند.

سلیمان محمدی افزود: گروه‌های کنترل کوچ در ۱۴ نقطه کهگیلویه و بویراحمد با ۱۳ گروه ثابت و ۹ گروه سیار در گلوگاه‌های ورودی مستقر هستند و از کوچ غیرمجاز دامداران و عشایر در ایل راه‌ها جلوگیری می‌کنند.

وی تاکید کرد:کوشک، مور پریسه،تنگ المجن،گرکلاغ نشین،پل خیرآباد،سه راهی پازنان، تنگ برایی، شب لیز، پل دزک، پل بریم،دم تنگ ماغر،تنگ شاه حمزه،دلی آب برم و تنگ لنده از جمله مناطقی هستند که گروه های حفاظتی در آن مستقر شده اند.

محمدی عنوان کرد:برای کنترل محورهای مواصلاتی و خروجی شهرستان‌ها و نیز به منظور جلوگیری از کوچ زودهنگام و خارج از فصل دامداران و انتقال دام به مناطق ییلاقی ۳۵ نفر از نیروهای حفاظتی منابع طبیعی به صورت شبانه‌روزی در کمپ‌های کنترل کوچ مستقر شده اند.

کهگیلویه و بویراحمد دارای ۲۲ هزار خانوار کوچرو و نیمه کوچرو است.

خانوارهای عشایری کهگیلویه و بویراحمد در مناطق گرمسیری جنوب استان در گچساران، کهگیلویه، جنوب چرام، لنده و جنوب و غرب بهمئی مستقر هستند.

۱۲ درصد از جمعیت استان ۷۲۶ هزارنفری کهگیلویه و بویراحمد را عشایر تشکیل می دهند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.