×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Monday, 20 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
علت بازگشت به رویدادهای تاریخی گذشته در ایل بهمئی چیست؟

به گزارش الیمانیوز یاسین خرم پور دانشجوی دکتری جامعه شناسی درباره علت های بازگشت به وقایع تاریخی گذشته و مهم ارزیابی کردن آنها در کنش های بسیاری از مردمان اظهار داشت: شهرنشینی و فرآیند مدرنیته نوعی حس نوستالژی و بازگشت به گذشته را در بین همه به وجود آورده است، در واقع زندگی ساده گذشته و بدون پیچیدگی های امروزی این حس نوستالژی را تقویت کرده به صورتی که شرایط گذشته بسیار مهمتر از شرایط فعلی قلمداد می شود و نوعی احساس حسرت را در افراد به وجود می آرود.

وی ادامه داد: نوستالژی دو ویژگی اساسی شامل آرزوی بازگشت به خانه و دیگری درد ناتوانی ناشی از این بازگشت دارد در واقع می توان گفت یکی از علت های مهم این نوع بازگشت به گذشته در بین مردم بهمئی همین احساس نوستالژی و عدم تجربه مجدد زندگی گذشته بوده است.

کارشناس مسائل اجتماعی در بخش دیگر سخنان خود درباره پدیده بازگشت به گذشته اعتقاد دارد: شناخت تاریخ و احساس هویتی که از این شناخت برای فرد حاصل می شود کارکرد مثبتی دارد و منجر به عدم تکرار تجارب منفی تاریخ خواهد شد ولی تاکید صرف بر گذشته و تفسیر زمان حال بر مبنای وقایع گذشته نشات گرفته از یک نوع احساس ناتوانی جمعی و تاریخی در قیاس با دیگری است. این احساس ناتوانی جمعی ناشی از عدم دستیابی به پیشرفت های فرهنگی، علمی و توسعه ای بوده است لذا وقتی ملتی (گروه، قوم) در اطراف خود شاهد رشد ملت های دیگر باشد و خود را با دیگری مقایسه می کنند که در زمینه های بسیاری عقب افتاده است لذا  برای توجیه پسرفت خود به گذشته پناه می برند تا شاید مرحمی برای شرایط فعلی آنها باشد. شاید بتوان شرایط فعلی بهمئی را در این قالب تفسیر کرد محرومیت مضاعف و مقایسه فعلی شرایط خود با دیگران و اطرافیان حس بازگشت به گذشته را بیشتر کرده است که افزایش آن احساس محرومین نسبی را نیز در پی دارد.

وی در بخش دیگر تحلیل خود درباره این شرایط به یک رویداد تاریخی اشاره کرد و گفت: هیتلر و نازیسم زمانی قدرت را به دست گرفتند که حس بازگشت به گذشته در بین مردم تقویت شد، مردم به دنبال کس یا کسانی بودند که آلمان را مجدد با عظمت کند و آنها را نژاد برتر بدانند از دل چنین خواسته ای، توتالیتاریسم آلمان شکل گرفت. ذهنیت اقتدارگرایی و نهادینه شدن آن از حقارت تاریخی و بازگشت به گذشته نشات گرفته می شود.

جامعه پذیری نسل جدید بر مبنای چنین تفکراتی می تواند برای آینده  خطرناک باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.