×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 18 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
دموکراسی یا دموقراضه در لیکک/ سهم صفر درصدی زنان در شورای شهر لیکک

به گزارش الیمانیوز با نزدیک شدن به ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا ، تب و تاب محافل سیاسی و‌ رسانه ای برای فعالیت بیشتر می شود.

شهر لیکک مانند دیگر شهرهای کشور در زمینه انتخابات شورای شهر فراز و فرود زیادی داشت که دوره قبل طبق آمار و اسناد عجیب ترین انتخابات تاریخ کهگیلویه و بویراحمد را رقم زد ولی آنچه در این چند دوره باعث حیرت و پرسش بسیاری گردید عدم حضور بانوان توانمند در این رقابت انتخاباتی است.

آمارها کاملا گویا و روشن است که  با گذشت بیش از دو دهه از عمر شورای شهر لیکک نه تنها زنان عضو منتخبی نداشته اند بلکه تعداد کاندیدا به عدد ۲ نفر اکتفا کرده است.

شهناز‌  ناهید کارمند شبکه بهداشت و درمان لیکک که اصالت بهبهانی داشت، نخستین کاندیدای زن برای انتخابات شورای شهر لیکک بوده است و در آخرین دوره انتخابات نیز آسیه چکی پور کاندیدای شورای شهر شد، که هیچ کدام نتوانستند رای قابل قبولی بدست بیارند.

مسئله این است چرا با وجود فرایندهای دموکراتیک (انتخابات)، زنان مجال گذار به فرصت هایی دموکراتیک را نمی یابند؟ یا ساختارهای مردسالارانه اجازه حضور بیشتر زنان در عرصه اجتماع سنتی شهر لیکک را نمی دهد!

آیا عدم توفیق زنان در انتخابات شورای شهر به دلیل ضعف ” فرهنگ دموکراسی” است؟

شکل گیری دموکراسی به فرایندها و ابزارهای دموکراتیک مثل انتخابات وابسته است! آیا این فرایندها و ابزارها به خودی خود ضامن اجرای دموکراسی نیستند؟

آیا سنت ها و ذهنیات به مراتب مهمتر از سخت افزارهای دموکراتیک است؟

اینطور به نظر می رسد که دموکراسی یک فرایند دو مرحله ای است ، که در آن” رشد دموکراسی خواهی” مقدم بر ساختن نهادهای دموکراتیک است.

در چند دهه اخیر، زنان حضور چشمگیری در مدیریت و قدرت داشته اند و این مهم یکی از موثرترین فاکتورها در توسعه یافتگی بوده است؛ زنان نیز در بهمئی برای حضور بیشتر در سپهر سیاسی باید علاوه بر تغییر ذهنیت مخاطبین خود، حضور بیشتری در عرصه سیاست و انتخابات شورای شهر داشته باشند چیزی که به نظر می رسد در این دوره شاهد آن خواهیم بود.

لازم به ذکر است متن فوق توسط مخاطبین پایگاه خبری الیمانیوز ارسال شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.