×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Tuesday, 7 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 4 خبر
محمود منطقیان؛ کنش گری سیاسی در شرایط حساس یا سکوت انتخاباتی! هدف اصلاح طلبان چیست؟

به گزارش الیمانیوز چند روزی به انتخابات مجلس نمانده است و معادلات سیاسی در کهگیلویه بزرگ بعد از ناکامی عدل هاشمی پور در تایید صلاحیتش تغییر اساسی کرده و نتایج انتخابات را غیر قابل پیش بینی کرده است. 

محافظه کاران، اصول گرایان و حامیان وضع موجود کهگیلویه بزرگ با تکثر کاندیدا مواجه هستند و هیچ کدام از این کاندیدای شاخص (بزرگواری، موحد و مژدهی پور) قصد انصراف یا کناره گیری را ندارد.

از طرف دیگر اصلاح طلبان با یک شرایط و وضعیت استثنایی مواجهه هستند که می توانند با مشارکت خود نتایج انتخابات را به طول کامل تغییر دهند زیرا تنها کاندید شاخص اصلاح طلبان در حوزه کهگیلویه بزرگ دکتر دهبانی پور می باشد که سابقه اجرائی، آکادمیک و سیاسی وی برای اکثر حوزه شناخته شده است. 

ولی به نظر می رسد برخی حرکت های سیاسی نیروهای شاخص اصلاح طلب با گفتمان اصلاح طلبی قرابت معنایی ندارد جبهه اصلاح طلبان استان با بیانیه هایی تاکید کرد که لیستی در سه حوزه کهگیویه و بویراحمد ندارد و به نظر قصد تحریم انتخابات را دارند این در صورتی است با توجه به بافت قومیتی استان چنین استراتژی در این استان معنای عینی ندارد زیرا مردم به این بیانیه ها وقعی نمی نهند و مشارکت خواهند کرد.

همچنین پیام محمود منطقیان در فضای مجازی به عنوان یکی از رهبران کاریزمای اصلاح طلبان در کهگیلویه بزرگ باعث شبهه و ایجاد دو دستگی همیشگی در بین اصلاح طلبان شده است.   

منطقیان در بخشی از پیام خود نوشت: بنده اعلام می کنم رد صلاحیت ها چه اکنون و چه در گذشته تنها به دست نهاد شورای محترم نگهبان و زیر مجموعه و عوامل فشار انجام می گیرد. ارتباطی به کاندیدا و نامزدها ندارد. خودم دو دوره بواسطه ی این نهاد رد صلاحیت شدم و برایم روشن است هیچ یک از کاندیدای نمایندگی در رد صلاحیتم نقشی نداشتند.

این پیام منطقیان در چند روز مانده به انتخابات باعث ایجاد چند دستگی و تشدید اختلافات در بین اصلاح طلبان شده است و به نظر می رسد تحلیل محتوای این پیام به صورتی غیر مستقیم از کاندیدای مخالف اصلاح طلبان حمایت کرده است.

افکار عمومی و اصلاح طلبان نسبت به این مواضع در چنین شرایطی واکنش نشان داده و اعتقاد دارند اگر منطقیان قصد تحریم یا سکوت در انتخابات را گرفته بر چه مبنایی چنین پیامی را در چند روز مانده به انتخابات مطرح کرده است و شبهه را در بین جوانان و نیروهای اصلاح طلب بیشتر کرده است. 

برخی از جوانان اصلاح طلب سوال می پرسند که این پیام خود به معنای یک کنش گری سیاسی بوده و قطعا بحث سکوت یا تحریم انتخابات نیست و به صورتی آگاهانه نوشته شده، زیرا چنین نیروهای سرشناسی به موقعیت ها و شرایط ارسال چنین پیام ها و پیامدهای آن کاملاً آگاهی دارند لذا به نظر می رسد این پیام می تواند یک پاس کاری حساب شده با برخی از نامزدهای انتخاباتی غیر اصلاح طلب باشد. 

همچنین  برخی دیگر از نیروهای اصلاح طلب پیام را از منظری دیگر مورد واکاوی قرار دادند و می نویسند آیا محمود منطقیان کاریزما و هزینه داده در گفتمان اصلاح طلبی که می توانست درباره این موضوع بعد از انتخابات اظهار نظر کند و دیدگاه های خود را به طور مفصل تر درباره انتخابات، تایید و رد صلاحیت ها بیان کند، چنین اقدامی به صورتی غیر مستقیم حمایت از قومیت محوری نیست. 

چرا در چنین شرایط حساسی پیامی معنادار از یکی از نیروهای شاخص کهگیلویه و بویراحمد در بین افکار عمومی صادر می شود و از طرف دیگر از نیروهای اصلاح طلب حمایت یا حتی پیامی به مردم مخابره نمی شود!

لذا به طور کلی می توان گفت تحلیل محتوای چنین پیامی سرشار از نشانه های معنادار بوده که به نظر می رسد باید برای پاسخ به تاریخ و گفتمان اصلاح طلبی شفاف سازی بیشتری صورت گیرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.