×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تفسیر قانونی برخورد با زنان بی حجاب توسط یک حقوقدان

به گزارش الیمانیوز محسن برهانی عضو سابق هیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه تهران و دانش آموخته حوزه علمیه قم در واکنش به برخورد ناهیان با زنان بی حجاب اظهار داشت: تماس گرفتن و گزارش دادن، نهی از منکر نیست؛ فضولی است و هر اقدام ناهیان از منکر -غیر از تذکر زبانی- نسبت به خانم های بی حجاب، جرم است و طبق ماده ۶۱۹ از شش ماه تا دو سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق دارد.

برهانی در نوشته ای با عنوان “وهم ناهی” می نویسد: اگر ناهی از منکر خانمی بی‌حجاب را، نهی از منکر کرد اما خانم بی‌حجاب واکنش تند نشان داد یا بی‌محلی کرد یا پاسخ سردی داد. حال تکلیف چیست؟ 

اولاً این واکنش اثبات می‌نماید که ناهی از منکر در خصوص شرط «احتمال تأثیر» اشتباه کرده است و در حقیقت نهی از منکر بر او‌ واجب نبود و وی توهّم تأثیرگذاری داشت. 

ثانیاً بعد از واکنش سرد یا تند خانم بی‌حجاب، هیچ تکلیف و وظیفه شرعی بر عهده ناهی از منکر نیست. فقط باید سکوت نماید. توهین، سر و صدا کردن، اصرار بر ادامه گفتگو، تلاش برای اقناع، ممانعت از تردد و نگهداشتن شخص تا رفع منکر، تحریک سایرین به وارد شدن به میدان، عکاسی، تماس با پلیس، شعار دادن علیه افراد و دهها رفتار دیگر هر چه باشد اسمش نهی از منکر نیست. این اقدامات لج‌بازی و عقده‌گشایی شخص است و واکنشی است به ضایع و‌ خیط شدن و اسمش نهی از منکر نیست.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.